Forbundet af Kirke-og kirkegårdsansattE
Her er du:
Forside >  Nyheder
Nu er der konkurrence på pasning af gravstederne
- 21/04/22

Nu er der konkurrence på pasning af gravstederne.

Politiken bragte 26. februar en historie om 2 unge mænd, der har oprettet firmaet Memmora, der vedligeholder gravsteder. De mener, at de kan gøre det billigere og bedre end den service, man køber gennem kirkegårdskontoret. Foreløbig består firmaet kun af de 2 unge mænd, og dækker Sjælland og dele af Nordjylland. Men der er allerede flere private udbydere.
 
Det får formand for FAKK Bjarne Rødkjær til at påpege, at kirkegårdsgraverne i højere grad skal se sig selv som sælgere.
 
- Det har før været en selvfølge, at familien selv vedligeholdt gravstedet eller købte gravstedets vedligeholdelse af kirken. Men vi ser ind i nye tider, hvor der kommer øget konkurrence på pris og kvalitet, siger Bjarne Rødkjær.
 
- Jeg er overbevist om, at mine kolleger på kirkegårdene rundt om i landet gør et rigtig godt stykke arbejde. Vi har en rigtig god vare på hylden til en fornuftig pris, men det bliver der måske ikke lagt så meget mærke til. Og hvis vi ikke hjælper menighedsrådene med at aflive en fortælling om, at vi er dyrere og mindre fleksible, så bliver det en offentlig sandhed, som i øvrigt er en usandhed.
 
Hvad har vi på hylderne?
Konkurrencen er dog ikke udelukkende en dårlig ting, mener formanden. Den bør også få os til at se indad og lave et servicetjek på det, vi tilbyder.
 
- Hvad har vi på hylderne? Har vi det rette på hylderne? Har vores ydelser den rette pris? Og hvordan udbreder vi kendskabet til vores service? Det er nogle af de spørgsmål, vi kan stille og besvare sammen med vores arbejdsgivere. Der er jo intet, som er statisk, og på alle arbejdspladser er det sundt at se indad af og til.

- Når vi har et overblik over vores ydelser og priserne på dem, er det også nemmere at imødegå de salgstaler, som private firmaet kan have. De har nemlig en vane med at tilbyde varer og ydelser en billig pris, hvor man tror, man får det hele, men rent faktisk må nøjes med en skrabet udgave. Og så er det jo ikke sammenligneligt – eller billigere i længden.

Måske kan vi lære af de private firmaer
Bjarne Rødkjær mener, at vi også kan lære noget af de private firmaer. De har ikke en lang tradition, som graverne har, men de ser på jobbet med friske øjne.
 
- Hvis et privat firma tilbyder noget, som er efterspurgt af gravstedsejerne, så må vi overveje, om vi ikke lige så godt kan tilbyde det. Brugerne får nye behov, og det, der var utænkeligt for 20 år siden, er måske en god ide nu. Vi skal tage handsken op, tage ved lære, være stolte af vores arbejde og være synlige.
 
Vi kan inspirere hinanden
- Vi kan altid inspirere hinanden, så jeg vil opfordre til at kontakte os med ideer og eksempler på nye spændende tiltag hos jer. Det er altid dejligt at høre om, hvad der sker ude på de enkelte arbejdspladser, og måske kan vi skrive om det i nyhedsbrevet eller bladet, slutter Bjarne Rødkjær.



 
Til top