Forbundet af Kirke-og kirkegårdsansattE
Her er du:
Forside >  Nyheder
Nyt fra Folkekirkens Arbejdsmiljøråd
- 04/04/18

Nyt fra Folkekirkens Arbejdsmiljøråd

Nyhedsbrev april 2018

"Vi har haft en arbejdsulykke, og vi ved ikke, hvor og hvordan skal vi anmelde den. Hvad gør vi nu?"

Det er Folkekirkens Arbejdsmiljø Rådgivning blevet spurgt om flere gange. Derfor vil vi gerne orientere om anmeldelse af arbejdsulykker i dette nyhedsbrev.
 
Hvem skal anmelde en arbejdsulykke?
Hvis der er sket en ulykke i forbindelse med dit arbejde, skal arbejdsgiveren anmelde skaden som en arbejdsulykke. Arbejdsgiveren har nemlig pligt til at anmelde arbejdsulykker. Der kan dog opstå få, særlige omstændigheder, hvor medarbejderen eller dennes repræsentant (fx fagforening, læge eller advokat) har mulighed for at anmelde.
Det kan fx være, hvis arbejdsgiveren ikke kan eller vil anmelde skaden, eller hvis virksomheden ikke eksisterer længere.

Læs mere hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring

Anmeldelsen sikrer, at de rette myndigheder og parter bliver orienteret, og at medarbejderen eventuelt kan søge erstatning, så det er meget vigtigt at ulykken bliver anmeldt.
 
Hvordan anmeldes en arbejdsulykke?
Arbejdsulykker skal anmeldes digitalt i EASY på virk.dk. EASY er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Arbejdstilsynets system til anmeldelse af arbejdsulykker. 

Klik her for at komme til EASY

Du kan finde en vejledning til EASY i menuen til højre på hjemmesiden. 

Hvornår skal en arbejdsulykke anmeldes?
Anmeldereglerne er fastsat i Arbejdsmiljøloven og i Arbejdsskadesikringsloven. Det betyder, at hvis en skade opfylder kravene i én af de to love, så skal ulykken anmeldes. 
Arbejdsgiveren har pligt til at anmelde arbejdsulykker, der medfører, at personen ikke kan foretage sit sædvanlige arbejde i mindst én dag udover tilskadekomstdagen ifølge Arbejdsmiljøloven.
Arbejdsgiveren har pligt til at anmelde arbejdsulykker, der kan medføre ret til erstatning efter Arbejdsskadesikringsloven (fx erstatning for varigt mén eller tabt erhvervsevne).
Skaden skal anmeldes senest 9 dage efter, at skaden er sket. Småskader - som fx et blåt mærke - skal dog ikke anmeldes.

Læs mere om hvad og hvordan du skal anmelde hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring

Hvis du er i tvivl, så anmeld - for en sikkerheds skyld
Det kan være svært at vurdere, hvad der skal anmeldes og ikke anmeldes. Hvis du som arbejdsgiver er i tvivl, er det derfor bedst at anmelde. Så vil anmeldesystemet EASY selv vurdere, om der er tale om en anmeldepligtig ulykke. 
EASY sikrer desuden, at de rette myndigheder og parter bliver orienteret, og at medarbejderen eventuelt kan søge erstatning.



 
Til top